Hjerteorm

Reise med dyr i inn og utland

Hjerteorm

Innlegg Johnjohn » 01 Nov 2017 09:27

Hjerteorm (Dirofilaria immitis) er en skummel jæ..el. Dette kan hunden få av fluer som finnes på sandstrender.
Dette har tidligere vært et problem i sørlige land i Europa.
Nå er det vistnok registrert i Sverige. Så da er det viktig å forebygge mot dette.
https://www.dagbladet.no/nyheter/dodelig-parasitt---tre-nye-hunder-angrepet-i-sverige/60836814

Det er mer dritt som hunder kan få når de er i sydlige og varme strøk. Dette vet ikke Norske Veterinærer så mye om fordi det ikke er spesielt relevant i Norge.
Derfor har vi hvært innom noen veterinærer i Spania for å få råd om ulike medisiner som kan være smart å gi til hundene.

Det finnes to typer medisin som vi bruker for hjerteorm.
Det er Advocat, dråper som gnis inn i nakken. Den dekker også andre ting.
https://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/dyreeier/pil-advocate-bayer-animal-health-gmbh-574932

Den andre, som vi bruker nå etter råd fra Spansk Veterinær heter Cardoteks, og er piller som varer i 30 dager.

Vi ble rådet til å sjekke hundene, med blodprøve, før vi startet med pillene. Dette fordi om hunden alerede hadde hjerteorm ville denne dø inne i hunden.
Det sier seg selv hva en død orm kan forårsake tvinna rundt i blodårer og hjerte.

Jeg tror ikke hjerteorm kan smitte fra hund til hund og hvor reelt det er å forebygge for orm i Norden. Så dette inlegget må ikke tas som en hysterisk varsel men kun som opplysning.
Jeg tror ikke jeg vil gi våre hunder vaksinen når vi er i Norden og Nordeuropa. Her er det flottvaksine som er aller mest viktig.
Johnjohn
De fineste plassene er ofte på de smaleste veiene
Johnjohn

Re: Hjerteorm

Innlegg loffer'n » 05 Nov 2017 21:54

Har hørt at det har vært hjerteorm på Koster en god stund, er vel bare et tidsspørsmål før det kommer til Norge også! Jeg ble anbefalt av vet.å bruke Milbemax 2 ganger i mnd.som forebyggende mot hjerteorm i varmere strøk. Kan rive av seg håret i frustrasjon over all dæ...skapen som skal ødelegge for våre kjære firbente og oss :roll:

Helene
loffer'n

Gå til Bobil og hund/dyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest