Bobilkatt

Reise med dyr i inn og utland

Bobilkatt

Innlegg Landstrykeren » 23 Mar 2011 12:16

Jeg har en historie fra i fjor sommer da jeg og min kone skulle reise sammen med et annet par nordover i følge med en innleid bobil som selvfølgelig var dyrefri - det var ikke tillatt å ha dyr i den pga alergismitte. Venneparet hadde en katt som de ikke ville etterlate på noen måte, så jeg sa meg villig til å ha katten i bilen vår. Venneparet lå i hardtrening med å venne katten til å gå i band! Katta lot til å forstå at hun skulle være med, og med oss for hun ble plutselig så grom mot oss et helt halvår før vi skulle dra.
Da dagen kom og vi skulle dra, ankom katta til oss i kattbur som vi hadde tenkt hun skulle være i når vi kjørte, men syntes synd at hun skulle ligge i det trange buret så lenge mens vi kjørt, så jeg tenkte vi kunne prøve å la henne ha friheten og se hva som skjedde. Som sagt så gjort, og den fant seg en smal nisje som den la seg i - oppå varmeveksleren som ikke var i bruk. Neste gang vi stoppet la vi et lite pledd til den der, men da hadde den alt funnet en vei opp i hemsen, og der ble den resten av turen mens vi kjørte, men kom ned og ville ha selskap når vi stoppet og rastet. Den la seg gjerne i en av stolene i førerhuset, og også oppå dachbordet. Der lå den da vi parkerte utenfor et kjøpesenter i Levanger, og vakte selvfølgelig en del oppmerksomhet der hun lå som en annen maskot.

Hun hadde også kontrollen med at venneparet kjørte etter oss, for hun hadde utsikt gjennom bakruten fra hemsen, og på første stopp vi hadde pilte hun til bakruten for å se om venneparet fortsatt var med.

Doen hadd hun med seg bakerst i bilen i en firkantet plastkasse med kattesand i, det gikk kjempebra, og hun fikk luftet seg ut i selen sin, men det ble bare et par ganger. En katt er ikke som en hund og de har sine territorier, hjemme gikk det greit med sele, men på fremmede plasser ble hun mer på vakt og redd, og klarte å smette ut av selen, først en gang, men da stakk hun ikke av, men det gjorde hun i Fauske, og borte ble den. Ut på natten ved 4 tiden var venneparet ut og lokket på den, og da kom hun luskende ut fra skogen - og det ble siste lufteturen i bånd på denne turen. Hun fikk komme ut, men i buret sitt, mens friheten var inne i bilen vår. Det pussige var at hun forstod at hun skulle være i vår bil og ikke i den andre, for da hun ble funnet igjen hadde ikke venneparet nøklene til vår bil med seg, så hun måtte inn i deres bil for og hente dem for å slippe og vekke oss, og da protesterte hun, det var i vår bil hun skulle være!

Da vi endelig var tilbake kjørte vi katten hjem og satte bobildøren opp, men da hun endelig kom ut tok hun bare en liten runde og gikk inn i bilen igjen, så ut som hun skulle inn for å ta farvel med det som hadde vært hjemmet hennes for tre hele uker.
Landstrykeren

Re: Bobilkatt

Innlegg Emil » 23 Mar 2011 21:41

Ei skikkelig trivelig historie, Landstryker. Har sett flere i Tyskland som kjører rundt med katt i bobil, og det så ut som de også trivdes på tur :P .
Veien er målet, ikke målet. Hvor vi skal - hvor vi har vært? Det vet vi ikke før vi har kommet heim!
Brukerens avatar
Emil

Gå til Bobil og hund/dyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest