NAF på bærtur

Her kan du skrive om alt som ikke hører hjemme andre plasser, været der du bor, vitser, dagens hendelser m.m.

NAF på bærtur

Innlegg larsen144 » 12 Sep 2016 09:35

Var lenge medlem av NAF men sluttet for en god del år siden når organisasjonen ble for opptatt av ting som jeg ikke brydde meg om å betale for. Har jo bilredning via forsikringen så trengte ikke NAF av den grunn heller.

I dag morges sølte jeg nesten med kaffekoppen da jeg leste at

NAF vil spore hvor du kjører, hva du kjører og når du kjører med bombrikken. – Vi har teknologien til å innføre veiprising, nå er det snakk om å ville bruke systemet, mener organisasjonen.

https://www.nrk.no/norge/naf-vil-innfore-_veiprising_-1.13129868

Hvordan kan en organisasjon som NAF motarbeide bilistene på denne måten? Vi har jo allerede et fint system for veiprising - drivstoffavgiften. Den fungerer slik at de som kjører mest betaler mest. Ingen grunn til å overvåke hver meter jeg kjører? Dette er jo etter mitt syn helt vanvittig?

Så da begynte jeg å lure - er det noen bilorganisasjon i Norge som faktisk snakker bilistens sak?
Brukerens avatar
larsen144

Re: NAF på bærtur

Innlegg Gunnar J » 12 Sep 2016 13:16

Skal ikke si så mye om NAF annet enn at jeg synes det går litt mye kommersielt og forretningsmessig som andre som vil tjene penger ...... bilistenes sak synes å komme lenger bak i prioritetslista. :?

Når det gjelder veiprising, når det først skal koste noe, så er jeg faktisk for at vi skal betale for bruk slik som med andre "varer", og ikke dynges ned i avgifter ved kjøp av bil, årsavgift etc etc.
Sett prislapp på veistrekninger, kutt fergebilletter da dette er en del av vei, legg all annen avgift i drivstoffet. Da betaler vi for faktisk bruk.
Overvåket er vi jo til de grader fra før, mobiltelefoner, GPS, bankkort og hva det nå enn er vi har av duppeditter, så vi legger jo spor etter oss over alt uansett. Der er min holdning at har man god samvittighet og ikke noe å skjule, så er vel det greitt nok?

CHEER
Mvh.
Gunnar J.
:)
Brukerens avatar
Gunnar J

Innlegg StineK » 12 Sep 2016 14:33

Enig med at veiprising kan gjøres via drivstoffavgiften slik som i dag. Forslaget til NAF gir bare mye mere byråkrati for å få inn samme pengene.

Gunnar J skrev:Der er min holdning at har man god samvittighet og ikke noe å skjule, så er vel det greitt nok?

Nei det er ikke greit! La oss si for eksempel at bobilen din tilfeldigvis står parkert over natten og er nærmeste bil til et sted hvor noen ble drept. Og at uheldigvis er herr Latsabb på vakt hos politiet. Finner ut at din parkering er høyst suspekt og du har jo skarpe kniver med i bobilen. Så konklusjonen må bli at du siktes for drap. Selv om du etter et års tid frikjennes i retten pga tekniske bevis så var det sikkert ikke en hyggelig opplevelse.

Eller at noen nyskjerrige - og de finnes det flere av - bla mister folk jobben for å snoke i pasientjournaler. En nyskjerrigper kan finne ut at bilen til kjendisen Snurrebartsen sto parkert i to timer utenfor huset som "alle" vet brukes som horehus. Da er veien kort til nærmeste sladrekjerring.

Dette er to eksempler vi diskuterte over kaffekoppen i formiddag. Og det er sikkert flere og bedre.
StineK

Innlegg Gunnar J » 12 Sep 2016 20:24

Nåja,
man kan jo alltid finne argumenter både for og mot, og sånn helt plutselig kan det bli fordelaktig å være overvåket. Se bare på diverse kamera som fanger hendelse med lovbrudd som dermed blir oppklart.

Vi er allerede overvåket "deLuxe", f.eks. via satelitt og ikke minst Google. Man kan jo snart zoome seg inn i stua til folk via Google Maps, og om vi står parkert her eller der, er det nok noe(n) som har full kontroll på det allerede.
Om registrering av kjøretrase for vegprising ved bruk av brikkesystem som pr dato er i bruk gjør noen stor forskjell i overvåkingsverden, det er jeg neimen ikke så sikker på..... :?

CHEER
Mvh.
Gunnar J.
Brukerens avatar
Gunnar J

Innlegg yngvar » 12 Sep 2016 21:43

Du må ikke glemme Face book, som vel er den verste overvåkeren av alle :(
Mvh
yngvar

Det er bedre med tusen stjerner på himmelen enn fem på en campingplass
yngvar

Innlegg StineK » 13 Sep 2016 14:10

Gunnar J skrev:Nåja,
man kan jo alltid finne argumenter både for og mot, og sånn helt plutselig kan det bli fordelaktig å være overvåket. Se bare på diverse kamera som fanger hendelse med lovbrudd som dermed blir oppklart.

Det er sant. Men den store forskjellen jeg ser er at NAF sitt forslag har alle dataene på hvor jeg har vært klar til å tittes på av utro tjenere eller hackere. Mens kamerabildene krever at noen sitter der og sjekker filmen. Og hvis jeg var superkjendis ville de måtte se massevis på alle norges overvåkningsfilmer før de fant meg. Mens med NAF-registeret tar det 5 sekunder og så vet de det.

yngvar skrev:Du må ikke glemme Face book, som vel er den verste overvåkeren av alle :(

Definitivt! Men det er tross alt frivillig. Og noen av oss sier nei takk.
StineK

Innlegg Johnjohn » 13 Sep 2016 15:30

Det er bare å godta at du ikke på noen måte er usynlig lenger. Det er en god del og enda fler blir det som vet eksakt hvor du er og hva du gjør til enhver tid.
Det er helt umulig å "forsvinne" om du da ikke legger fra deg alt av ting som henter noe fra sattelitter, spinge til skogs og bli der.

Jeg synes det er skremmende. Er det ikke noe som heter privatlivets fred? :cry:

Traff en kar i fjor vinter nede i Spania. Han dro rundt med bobil og var registrert i Norge med UFB - uten fast bopel. Bilen var registrert i Spania. Han hadde Norskt pass og førerkort men ellers ikke noe som kunne spore han til Norge.
Han sa han jobbet hart med å være så usynlig som mulig.
Likevel hadde Nav klart å spore han opp og via Spansk politi fikk han overlevert et brev som sa at han måtte møte på NAV for å signere noen papirer.
Johnjohn
De fineste plassene er ofte på de smaleste veiene
Johnjohn

Innlegg Gunnar J » 13 Sep 2016 17:06

Johnjohn skrev:Han sa han jobbet hart med å være så usynlig som mulig. ......

Jeg er nok en alt for enkel og enfoldig sjel siden jeg ikke skjønner det helt store behovet for å være så himla usynlig. Vi har jo har "rent mel i posen" hele gjengen, eller .... :?
Vel, jo, kanskje "usynlige meg" ville være fint om man vil slippe unna mas fra sjefsideologen om alt som skulle vært gjort akkurat når det er så himla godt å sitte i kosekroken og slumre da. :lol:
Vi får bare erkjenne at de dagene løsbart og briller var nok til å forsvinne i mengden er forbi, elektronikkens remedier har åpnet for ufattelige muligheter, og denne utviklingen stopper nok ikke opp, enten vi liker det eller ei. I alle fall ikke så lenge det finnes energikilder til å drive disse systemene.
Tenk på det som er i ferd med å skje vedr. "det kontantløse" samfunn. Absolutt alt skal betales ved bruk av mobiletelefonen etc. Vi kan like det eller ei, men om valget står mellom å legge igjen spor etter seg eller sulte ihjel, så tror jeg svaret gir seg selv.

CHEER
Mvh.
Gunnar J.
Brukerens avatar
Gunnar J

Innlegg StineK » 13 Sep 2016 21:37

Jeg har ikke noe ønske om å være usynlig eller å forsvinne. :lol:

Men jeg ser heller ikke poenget med at noen på vegvesenet eller et annet sted skal kunne gå inn og se alle turene jeg har hatt med bilene mine. Det får da være måte på! :evil: Skattepengene kan fås inn via drivstoffavgiften som i dag. Er det elbiler man tenker på kan man evt begynne å skatte de per kilometer kjørt eller noe. Løsningen til NAf virker som den mest tungrodde måten det er mulig å få inn pengene på. Skulle nesten tro at NAF hadde eierskap i GPS-fabrikker eller noe! :roll:

La meg kjøre i fred... _: og etterpå m- c-
StineK

Innlegg Gunnar J » 14 Sep 2016 21:04

StineK skrev: .... Men jeg ser heller ikke poenget med at noen på vegvesenet eller et annet sted skal kunne gå inn og se alle turene jeg har hatt med bilene mine. Det får da være måte på! ...

Jeg skjønner hva du mener Stine, og respekterer argumentene dine.
Men, det skurer ikke så rent lite hos meg når jeg ser folk som i det ene øyeblikket roper høyt om personvern og "overvåking", og i det neste legger ut detaljerte reiseskildringer og familietragedier mer eller mindre åpent på nett.

For min del tror jeg vi er såpass overvåket fra før, (f.eks. når man bruker kortet og fyller drivstoff), at om bombrikken registrerer noen målepunkter fra eller til for mer rettferdig kostnadsfordeling (beskattning) av veibruk, betyr det lite for personvernet.
Om et slikt tiltak fjerner alle tullete avgifter til fordel for rettferdig veiprising iht bruk, så skal i alle fall ikke jeg bidra til og stoppe det pga redsel for overvåking. 8-)

CHEER .... tror jeg tar en pikkandes liten til .... CHEER .... :lol:
Mvh.
Gunnar J.
Brukerens avatar
Gunnar J

Neste

Gå til Off Topic

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest