Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; acm has a deprecated constructor in /customers/a/5/a/bobil.dk/httpd.www/forum/includes/acm/acm_file.php on line 23 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; user has a deprecated constructor in /customers/a/5/a/bobil.dk/httpd.www/forum/includes/session.php on line 1456 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; bitfield has a deprecated constructor in /customers/a/5/a/bobil.dk/httpd.www/forum/includes/functions_content.php on line 1266 Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; dbal has a deprecated constructor in /customers/a/5/a/bobil.dk/httpd.www/forum/includes/db/dbal.php on line 23 [phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4183: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4185: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4186: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 4187: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/acm/acm_file.php:23)
BOBILFORUMET • Se emne - BOBILMUSA

BOBILMUSA

Her kan du skrive om alt som ikke hører hjemme andre plasser, været der du bor, vitser, dagens hendelser m.m.

BOBILMUSA

Innlegg Argon » 29 Apr 2017 21:33

Så er bobilen tatt ut fra vinterstallen igjen, og det knyttes spenning til hva disse små spissmusene har foretatt seg i vinter. :roll:
Da vi satte inn bilen prøvde jeg en ny vri. Etter å ha vasket kjøleskap og fryseboks satte jeg inn kopper med eddik. I tillegg sprøytet jeg litt eddik på golvteppet. :P 8-)
Vinterens herjinger viser at musa ikke har vært der det ble sprøyta med eddik, og ikke inne i kjøleskap/fryser. Men du verden som den har lagt igjen "smålakriser" oppe i setene og inne i kjøkkenskap. Nå ble det litt lettere å følge lortespora, og jeg fant at de konsentrerte seg rundt åpningene på en kanal som går på tvers av vogna. Her er det fult opp av kabler, vannslanger og varmerør og jeg hadde tapet tett åpningene trodde jeg. :notere:
Nå har jeg stappet full røråpningene med ei lang tøyremse og enden som er nede i kanalen har jeg fuktet skikkelig med eddik. Så får vi se til neste vinter. Måtte finne meg en løsning slik at kanalen enkelt kan åpnes igjen dersom det må trekkes en ny kabel. Slik det er nå kan jeg ta tak i enden på tøyremsa og trekke den ut ! 11ok
I tillegg fant jeg store mengder lort vedsiden av passasjersetet. Her har det vært skikkelig trafikk, og ved siden av innerveggen til gasskassen fant jeg et hull på størrelse med pekefingeren. Stort nok for at musa skal komme gjennom. Her var det et plastpanel som var avsluttet for innerskjermen til forhjulet.... og på utsiden var det også hull. Så dette blir vel å tette med Tec 7 eller lignende :notere:
Inne på badet hadde jeg også sprayet med eddik, og her var det i år ikke en eneste muselort å finne. Kanskje jeg nå etter hvert begynner å liste ut musas adkomstveier. Dette får jeg ikke teste før neste vinter. Må bare være tålmodig å fotfølge musa skritt for skritt. Må vel også en liten tur under bobilen for å se om det er noen åpning inn til ovennevnte kanal. Det virker som om det har vært aktiviteter i begge ender av denne. Blir spennende å fortsette jakta. Regner med at det er jeg som vinner til sist ........ flir
ARGON
Brukerens avatar
Argon

Re: BOBILMUSA

Innlegg Jan V » 30 Apr 2017 05:01

Dette hørtes jo ut som en invarsjon :o

Hvordan vinterlagrer du bilen?

Ute, garasje, låve, etc ?

Varm? Kald?

I nærheten av landbruk? Korn?
Håper ingen lar seg krenke av ordlyden brukt i dette innlegget #Snowflake
----
Jan
Brukerens avatar
Jan V

Innlegg Argon » 30 Apr 2017 10:51

Ja, du vet, her i nærheten av Trondheim er det nesten bare på gårdsbruk det er mulig å få leid plass til en brukbar pris. Bygget vi står i har nok vært kornlager, for i enden av bygget står det ei gammel korntørke. Etter at jordbruket på gården ble lagt ned, har lagerbygget vi står i vært benyttet som garasje for bobiler og traktorer. Her må vi nok bare finne oss i at det er slike små "nusselige" spissmus. :klapp:
Må bare finne ut hvordan de kommer seg inn i bobilen og se til å tette alle hull. :notere:
Bygningen er et uisolert kaldtlager, men det spiller vel ingen rolle for musa. Inne i bobilen er det like kaldt som utenfor, men i år har de hatt det mye mer travelt enn forrige år. Heldigvis at de ikke har ødelagt noe, så da blir jobben å rydde opp etter dem. Formiddagen i dag har gått med på å vaske alle kjeler i kokvarmt såpevann, og etterpå blir det en runde med vaskekluten i gryteskapene. :geek:

Inne i bobilen har jeg hatt montert en høyfrekvent "musejager", men det ser ut som de bare har danset til lyden av denne :lol:
Vel, vel, det ble en dag med ekstra-arbeid, får bare trøste oss med at etterpå er det ganske så reint i gryteskap og kjøl/frys. Det er rart at disse krypene bare er inne i bilen på vinteren. Alle har stukket av når vi kommer og tar ut bobilen. 10 - 12 musefeller har også vært plassert langs golv og vegg, men ingen har gått i felle i vinter. Mulig fordi de har holdt seg unna gulvet med litt eddik på.
Får nå bare se hvordan det utvikler seg til neste vinter......... :notere:
ARGON
Brukerens avatar
Argon

Innlegg Jan V » 30 Apr 2017 11:37

Så en test av slike elektroniske musejagere... alle som en fikk samme karakter.. til å le seg i hjel av :D
Men jeg har jo en slik jeg au flir

Selv bruker jeg noen slike "flaskebørster i flere meter"
4-5 meter lang piggete kost... kjøpte hos Jernia.
(Tror de er tenkt brukt for å musesikre kledning på hus)
Kuttet disse i halv lengde og la disse rundt hjula nede på bakken.

For et par år siden kjørte jeg bilen inn på en relativt moderne traktorgarasje.
Jeg ble litt skeptisk da jeg la merke til at det var korn på gulvet.
Ikke mye.. men nok til at jeg la merke til det.
Glemte lommeboka og måtte derfor tilbake 12 timer senere.
Hadde ei musefelle på gulvet i bilen.
Og her lå musa dau.
Bilen ble rygget ut av denne garasjen og tatt hjem igjen.
Og der blir den stående tror jeg. Kald.

Musa liker sikkert frisk luft.
Trives antagelig best utendørs hvor den kan få luftet pelsen.
Den bosetter seg helst på steder hvor det tilgang på mat; f.eks. korn, fuglebrett, bærbusker.
Har den maten innen rekkevidde vil den hamstre.
Den tar med seg korn etc. til sine mange lager, f.eks. i vedstabelen.

Selv har vi ikke vært plaget av mus i bilen, men jeg jobber preventivt;
Vi har "ei frodig" tomt. F.eks. mye bærbusker.
Selv har jeg funnet musas matlager mange plasser rundt på tomta.
F.eks. flyttet jeg en liten vedstabel ut av et uthus, stablet de 20 vedkubbene langs grunnmuren utendørs.
5 dager senere skulle jeg flytte disse kubbene videre.
Da hadde jaggu musa laget spisskammers der inne.
Nå har jeg forsøkt å fjerne de mest populære matkildene.
Bærbusker, epletrær og også roser langs grunnmurene er nå ofret.

En bobil er jo sikkert yndet som vinterbolig, men blir kanskje plundrete for mus på sommeren?
Når det blir kaldt sånn utpå høsten vil den gjerne innedørs et sted det ikke lufter for mye.
Om musa flytter inn og bosetter seg kan det jo blir reint utrivelig.

Jeg jobbet for mange år siden på et lokalt lite bilverksted.
Vinterstid holdt nok musa minst 1 mekaniker i full stilling.
Musa krabbet inn på varme motorer; og av en eller annen grunn satte den seg innunder tannreima.
Resultatet var at eieren fikk regning for overhaling av motor.
(Det var som regel alle 4 eksosventilene som fikk smellen... og dyrt nok å reparere)

Jeg har alltid et par musefeller i bilen.
Tror jaggu jeg skal prøve den eddiken din til neste år....
Siden du har hatt feller og eddik burde jo det være en god indikasjon.. positiv.

CHEER
----
Jan
Brukerens avatar
Jan V

Innlegg Argon » 30 Apr 2017 16:50

Vi har tidligere ikke funnet at musa har hamstret noe, men det fant vi i år. I øverste skuff sammen med skjeer og gafler lå det et kornaks, havre tror jeg. Dette må det være musa som har tatt med seg inn. :shock:
Eddik er effektivt til mye, ikke bar for å skremme musa. Jeg sprayer bilhjula med eddik før vinterlagring. Men det ser ut for at den finner andre veier. stange
Jeg bruker også eddik eller sitronsyre til rengjøring av renvannstanken. Sitronsyra lukter det ikke så mye av, eddikken må vi skylle tanken en to - tre ganger for å få bort lukt og smak. Men ingenting av dette er giftig - heldig vis. :roll:

Du får prøve deg frem litt :notere:
ARGON
Brukerens avatar
Argon

Innlegg Jan V » 30 Apr 2017 18:51

En dag la jeg fra meg et sammenkrøllet stykke papir etter ei matpakke på passasjersetet i suv'n min.
Inne i papiret lå det to påleggskiver av kokt skinke (grøøøssss)

Et par dager senere oppdaget jeg at det hadde vært fest i bilen.
Passasjersetet var full av finhakket papir.
Feiet setet reint og startet på bilturen.

Etter et par kilometer slo det meg;
Jeg hadde en 2-3 kilo tørrfor til bikkjene der bak.
Etter en sjekk syntes jeg nok at den posen var hullete og slunken.
Etter litt leting fant jeg ca en halv kilo i begge jaktstøvlene mine.
Og hvorfor de dyreste og nyeste?
Jeg hadde 3 par store strl 47... men neida;
Musa hadde plukka seg ut de som ikke en gang var ferdig inngått.
Fint ska det værra :roll:

Ei musefelle med tørrfor gjorde susen.
Fanget et velfødd musepar de neste 2 døgn.

Moralen? .... antagelig ikke rare greiene, men jeg har klokketro på å ta musa så fort hu kommer innafor dørstokken _:

Og det gjør jeg med feller :D
----
Jan
Brukerens avatar
Jan V

Innlegg larsen144 » 03 Mai 2017 17:21

Kjedelig med så populær bobil, Argon!

Min står ute om vinteren. Og etter gammel tradisjon har jeg en kvist med brakje (einer) på hvert hjul - og har enda ikke sett noen mus. Men det kan jo ha andre årsaker. Siden jeg liker både belte og seler har jeg også en slik pipe-dings i bobilgarasjen. Men musefella har holdt seg tom.
Brukerens avatar
larsen144

Innlegg Gunnar J » 03 Mai 2017 17:40

Mvh.
Gunnar J.
:)
Brukerens avatar
Gunnar J

Innlegg Johnjohn » 14 Jun 2017 08:03

Hvorfor ikke bruke disse fellene som hjulene står inne i. Jeg har ikke slike aller noe annet, men så er jeg jo i sørlige grader om vinteren.
Forøvrik er det mange eiere av hytter uten hjul som legger bresk/brisk rundt på utvalgte steder. Om det virker vet jeg ikke men det er nå bedre lukt på dette enn edik.
Johnjohn
De fineste plassene er ofte på de smaleste veiene
Johnjohn

Innlegg Argon » 20 Okt 2017 19:37

Disse fellene eller traua som hjulene settes opp i. Kompisen har kjøpt slike .... mange kroner bortkastet. stange
Det starta med at de var så høye at de tok opp i hjulakslingen. Han måtte lage klosser/kiler for å få hjula inn i traua for å få akslingen over kante. stange
De var så langt ..... ! Så henta vi ut biler i mai og da hadde han hatt musebesøk som hadde nappet hull i et setetrekk. Lite hyggelig i hvitt trekk i en ny bil, og en skikkelig beskjed om at disse musetraua ikke fungerer flir
I år blir det eddik på hjulene og litt på golvteppene i bilen, så får vi se til våren om ikke dette fungerer like bra.
Har gjort det samme sjøl, og i tillegg plassert ti oppspente musefeller rundt om kring (selvfølgelig uten åte). Ble fangst i fjor. I vår var det godt med muselort omkring, men ingen skade så langt jeg kan se, så da var det greit med en god støvsuging. I sommer fant jeg et hull som førte ut til innerskjermen på h.forhjul. Ble tettet med tec7. Så vil det bli spennende å se til våren igjen. 11ok

wav
ARGON
Brukerens avatar
Argon

Neste

Gå til Off Topic

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester