Bygge en datamaskin inn i bobilen

Her kan vi stille spørsmål, eller komme med tips innen emnet data, foto, internett m.m.

Bygge en datamaskin inn i bobilen

Innlegg yngvar » 21 Feb 2015 16:35

Kjøpte meg en liten datamaskin her om dagen, pris 449,- Den er litt mindre enn en sigarettpakke. Den kan bygges inn hvor som helst, avgir ingen varme. jeg kjøpte også en boks til å ha den i. Raspberry Pi 2 B+ heter den. Det er fire USB innganger, en mini SD-kort plass (harddisk), strøm inn, lyd ut og en HDMI kobling til skjermen. Har man en skjerm i bobilen fra før med HDMI inngang bruker man denne. Plugg inn et tastatur, en mus og en 5 volt strømforsyning som vi alle har i bilen så er det meste gjort. man laster ned et operativsystem (gratis) til SD kortet setter på strøm så konfigurerer datamaskinen seg selv. Når Windows 10 kommer senere i år kan man laste ned dette gratis og bruke det.
Maskinen var rask med 1 GB minne. Det er også inngang for nettverk, men det er vel ikke så praktisk i bobilen så da må man anskaffe seg en trådløs USB dings.

1-DSC_0012.JPG

2-DSC_0008.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.
Mvh
yngvar

Det er bedre med tusen stjerner på himmelen enn fem på en campingplass
yngvar

Re: Bygge en datamaskin inn i bobilen

Innlegg Sydvesten » 22 Feb 2015 07:58

Her er det lap top som gjelder, med mobilt wlan i bilen. Da kan en bruke det en ønsker, når en ønsker. Dette gir stor fleksibilitet, tar med pc ut når man drikker morgen kaffen og sjekker nytt på nett.
Knaus Sun Traveller 800DG
Bilde
Brukerens avatar
Sydvesten

Innlegg Hymer Liner » 22 Feb 2015 09:40

Og her er det nettbrett som gjelder.
Gunnar
Phoenix MAN top liner
Hymer Liner

Innlegg brukar » 22 Feb 2015 10:24

Slettes ikke dumt Yngvar, uansett hva som gjelder. Bruk TV'n som skjerm om den har HDMI-inngang. Denne er jo så liten at den kan henge på bak på denne "lang-synt-skåpen". Med en Blåtann-USB så trenger du ikke engang en ledning til tastaturet. Microsoft har et slikt nett lite som jeg bruker bl.a. på iPad'n min. Den lyder navnet: Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 600.
Denne PC'n, om man kan kalle den det, - må vi ta en grundigere forskning på. Takk for tipset.
Ha en god søndag.
Flemming
.
brukar

Innlegg brukar » 22 Feb 2015 11:11

Apropos handel, - da har jeg gått tilbake til "fienden", og gjort den til forhåpentlig en venn igjen.
Nå har vi hatt Telenor som vår internett og mobilnettleverandør en god stund, men har som mobil nettleverandør prøvd ice.net et års tid. De svarte nok ikke til mine forventninger, verken hva levering av tilgang til nettet, eller hva betaling angår. Abonnementet gikk ut den 02.02 i år, men måtte pent betale helt til den 31. mars før "skilsmissen" kunne anses som rettskraftig. Ja får jeg stadfestet følelsen av hva som ligger til grunn for noe av misnøyen.
Derfor ringte jeg Telenor og ba om å sende meg en ny mobil ruter, samt bytte ut min stasjonære med en nyere ZyXEL. Denne ruteren har to separate trådløse nett. Konfigureringen tok lengre tid, men med gamle gubber som blingser på tall og bokstaver, skal man vel ikke vente noe annet. Denne koden som de kaller for en WPA2, eller et passord,- der ble to bokstaver stokket om. Det resulterte i en lengre periode med ord som ikke passer seg på trykk, helt til at jeg måtte krype til korset og få kona til å lese, mens jeg skrev. For femte gang smatt det hele på plass, og jeg slapp å drite meg ut for hele Telenor. Både kablinga, det trådløse WLAN med iPad og fast-telefonen fungerer tilfredsstillende.
Også for denne mobile enheten.

Jeg er fult klar over at ice.net hevder å ta samme prisen for bruk av nettet både i Danmark og Sverige. Bare så synd at jeg aldri har hatt noen glede av denne manglende tilkoblingen i disse landene. Ikke engang noe å skryte av her til lands. Nok er nok, av og til.
En av grunnene til at jeg gikk tilbake til Telenor, er min erfaring med et modem på en minnepinne-lignende duppeditt som betegnes som MODEL GI0225, og hvor jeg hadde forbindelse uansett hvor jeg prøvde å gjemme meg vekk bak fjellene her i Møre og Romsdal. Den var bare fantastisk, den gangen. Det gjenstår å få prøvd ut den nye. Og når vi er utenlands, har vi mer enn nok med å følge med på omgivelsene, og er derfor ikke avhengig av annet enn telefonen om det måtte bli nødvendig. Vi sovner om kvelden før vi rekker å slå på noe TV eller PC. Om vi er utenlands eller i Moder Norge.

I dag snør det igjen. Heldigvis ikke de helt store mengder, men vinteren vil ikke slippe taket ennå. Fint vær i å scanne gamle brev, kort og andre notater.
Takk for oppmerksomheten.
Flemming
.
brukar

Gå til Data og Foto

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest