Foto-hjelpemidler.

Her kan vi stille spørsmål, eller komme med tips innen emnet data, foto, internett m.m.

Foto-hjelpemidler.

Innlegg brukar » 21 Sep 2013 13:54

Igjen tar informasjon-strangen overhånd. Og på en lørdag med lavt skydekke og regn, passer det fint å informere litt. Som jeg får inntrykk av, finnes det (unnskyld uttrykket) elementer her på dette forumet som gjerne lar seg informere. :D

Jeg skal først som sist påpeke risikoen ved dette å ta bilder fra et hvilke som helst kjøretøy, - under fart. DET er det ikke alle forunt å praktisere. Noen har mer enn nok med å føre dette kjøretøyet. Og ære være dem for det.
OG, jeg mener at det å ta et bilde fra en bil, - det være seg også bobil, - skal ikke medføre mere sjenanse for føreren eller medpassasjeren en det å måtte foreta et girskifte. Samt å ALLTID ha fokus på bilkjøringen. ALLTID!!
Og bank i bordet, - det har jeg til dags dato greid å etterleve. At jeg har 32 år praksis i trafikken med tyngre kjøretøy, kommer godt med i så henseende. Men jeg er ennå ikke helt utlært, og lærer stadig.
Når jeg tenker på han som hadde fått seg drømmejobben i vegvesenet, med registrering av veiene her til lands, og med 4-5 GPS'er og annet div. digitalt utstyr i bilen, da føler seg jeg meg kapabel til å trykke på en utløserknapp i ny i og ne. :mrgreen:

Igjen har jeg vært på ferde med å ta noen bilder, - denne gang av mitt utstyr som jeg har med på tur. Da ikke alle "hjelpemidlene" på samme tid. 8-)
Og dette er for meg velutprøvet utstyr, og alt begynner å "dra på årene". Slik må det være,- i forhold til eieren. :geek:

ALLE, eller i alle fall ned til 10-årsalderen, har en mobiltelefon. Også jeg. Den kan ta bilder, men den blir vel den siste jeg bruker til slikt, om jeg ikke skal brife med en MMS til slekt og venner. Den andre på første bilde er en arti' liten sak, og sist innkjøpt.
Det fordi jeg så en video-snutt på YOU TUBE hvor en gut-vott som vi sier i Trønderlag, - kom og veltet seg over panseret på en bil, - i håp om at han derved kunne kreve erstatning for en påkjørsel som aldri hadde funnet sted. Bileieren var snartenkt og fikk startet sitt kamera i frontruten. Deretter gikk han ut til snylteren og fortalte at han kunne pelle seg heim før han fikk go' gammeldags juling, og før han selv ble skikkelig forbannet. Det ble ikke noe erstatning, takket være et lite kamera. Hypokonder jeg?
Bilde

Jeg kjøpte mitt på clas ohlson, og med "ekstrautstyret", tror jeg det kom på litt under 2000,-. Da var det med flere innfestningsmuligheter, et undervannshus, en skjerm på baksiden (glemte å ta bilde) med flere innstillings-muligheter. En av de er litt fiffig, - et klapp i hendene eller et HEI!!, får kamera til automatisk å starte video-opptak. Og i høyeste oppløsning, blir ikke bildene så ravende gale. Rett nok i 170 graders vinkel, men motivet i midten er fullt ut brukbart som bevis. I går var jeg en snartur til Kr.sund med en bil, og da hadde jeg med meg dette kamera i lommen for å ta noen bilder av den nye veitraséen mellom Batnfjordsøra og Gjemnes på NordMøre som jeg aldri har kjørt.
Dette er tatt på frihånd i bussen,- krympet, og linket fra Photobucket. Bedøm selv.
Bilde

Feste til denne lille tassen er, - enten i egen "ramme"...
Bilde

Eller helt ut på kanten av frontruten, - på en annen festemulighet.
Bilde

Et annet hjelpemiddel som ikke holder mål til dette med å ta bilder fra bilen. Dette er alt for tregt og greier ikke å hamle opp med oppløsningen sammenlignet med et speilrefleks-kamera. Greit nok i godt lys og med god tid.
Bilde

"Super-gutten" blir nok denne. I dag et gammel speilrefleks-kamera, - med en solid batteripakke under som ikke lengre er å få kjøpt til dette kamera. Flerdobler strømtilgangen med et ekstra batteri i "skuffen" under. Samt noen ekstra muligheter, - bl.a. en utløserknapp ekstra i bunnen. Litt foreldet lagringsmulighet med Compact Flash-kort.
Bilde

Men det finnes heldigvis adapter til SD-kort. Og et slikt kort på 16 GB lagrer rundt 3500 bilder. Nok til et par dagers forbruk. :lol: Den røde Compact Flash-adapteren fikk jeg sendt fra England. Den svarte adapteren fra SD-kort til mini-SD-kort fant jeg her til lands. Kaffeflekken fikk jeg med på handelen. :roll:
Bilde

Var med i en utforkjøring, - takket være en udisiplinert hjorte-flokk, og kamera ble funnet ti meter foran bilen da frontruta spratt ut. Landa på batteripakken, - børstet av jord og gras og tok bildet av vraket like etter uhellet. Fikk seg en liten smell på original-linsa, men greier fremdeles AF-funksjonen. Kjemperask, - trenger 2 sekunder fra dvaletilstand til Skyt-modus. Og noen ganger får man ikke mere tid på et godt motiv. Har tatt mange gode bilder for meg, og enda har jeg ikke rukket meg igjennom hele bruksanvisningen. :oops:
Dette bærer jeg i mine armer som om det skulle være min eneste evige baby. :lol:
Bilde

"Hjertebarnet" har fått sin egen "vugge" sentralt plassert. Laget av en stor slangeklemme med litt krympestrømper og et par skruer. Festet for kamera er under med en kraftig strikk. Samme armavstand som til girspaken, og raskere å betjene. Eneste problemet kan være humpete vei. Da får man heller la motivene forsvinne, eller man svinger av om det er plass ved veikanten. Det blir nå gjort i de aller fleste tilfellene allikevel. Den har fått stå ved siden av GPS'n, når vi har bruk for denne. En god forutsetning for gode bilder fra denne posisjonen, er ren frontrute. :mrgreen:
Bilde

Det er hva jeg bruker.
Ønsket mitt når den andre millionen strømmer inn fra Norsk Tipping ( den første har jeg hoppet over), - er å få råd til å kjøpe meg et nytt speilrefleks-kamera. Mitt første hadde jeg på min første båt som 18-åring. Uten noen automatikk. Canon ble det fra denne dag. Det er noe uforklarlig med dette klikket.
Bilde

Vel, det er hva jeg disponerer. Ikke all verden, men et godt resultat avhenger i mange tilfelle av godt redskap. Godt brukt, men allikevel.
Flemming
.
brukar

Re: Foto-hjelpemidler.

Innlegg brukar » 17 Nov 2013 13:08

En liten oversikt over utstyr og erfaringer jeg har opparbeidet med et såkalt Action-camera jeg kjøpte hos clas ohloson som heter AEE og skal være i full HD: Model SD 20 1080 P. Her er linken: http://skorging.blogspot.no/ Komentarer mottas med takk. ;-)
Flemming
.
brukar

Gå til Data og Foto

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest