Stativ for dashboard

Her kan vi stille spørsmål, eller komme med tips innen emnet data, foto, internett m.m.

Stativ for dashboard

Innlegg Felix » 12 Mar 2010 20:00

Denne kjøpte jeg ny fra Ebay for kun kr. 65 kroner levert på døren :) Nå kan jeg feste fotoapperatet eller videoen på dashboardet når vi kjører, og med fjernkontroll kan jeg ta bilder eller video av det foran oss ;)

Bilde
Bilde
Vi reiser rundt i vår Burstner Elegance I710
Brukerens avatar
Felix
Site Admin

Re: Stativ for dashboard

Innlegg Emil » 12 Mar 2010 20:46

Denne så da veldig grei ut, akseptabel pris var det også :)
Veien er målet, ikke målet. Hvor vi skal - hvor vi har vært? Det vet vi ikke før vi har kommet heim!
Brukerens avatar
Emil

Innlegg willyjoe » 14 Mar 2010 22:54

Felix skrev:Denne kjøpte jeg ny fra Ebay for kun kr. 65 kroner levert på døren :) Nå kan jeg feste fotoapperatet eller videoen på dashboardet når vi kjører, og med fjernkontroll kan jeg ta bilder eller video av det foran oss ;)

Bilde
Bilde

men har noe navn på vidunderet? Så jæklig smart ut!
willyjoe

Innlegg Felix » 14 Mar 2010 23:03

Vi reiser rundt i vår Burstner Elegance I710
Brukerens avatar
Felix
Site Admin

Innlegg willyjoe » 16 Mar 2010 20:33

Felix skrev:her ligger den på ebay for 35 kroner, levert på døren. :)

http://global.ebay.com/Universal_Car_Window_Suction_Camera_Mount_Tripod_Holder/370336321516/item

Takker. Da er den bestilt!
willyjoe

Innlegg brukar » 02 Okt 2013 20:34

Med fare for å bli stemplet som "bedre-viter", ;) har jeg i noen år hatt et speilreflekskamera med meg i bilen. Dette har jeg prøvd å "feste" på forskjellig vis. Alltid ved hjelp av selvlagde festemidler (les stativer) , - med vekslende hell. Det var vel da jeg kompletterte kamera med en batteripakke under, at det begynte å hjelpe på billedkvaliteten. Og jeg finner ikke noen annen naturlig forklaring enn at kamera ble nesten dobbelt så tungt.

Nå begynner vel mitt å bli såpass gammelt, så om det lar seg gjøre å skaffe seg slike batteripakker i dag, vites ikke. Det ble plass til to batterier som brukes samtidig, men kapasiteten vil jeg anta nesten tredoblet seg. Dermed ble utformingen av disse "stativene" tilpasset et kamera som nesten er dobbelt så høyt av det originale.
Men med et tyngre kamera, ble mange av disse små-ristingene eliminert. Og når jeg i dag legger høyre hånd ved siden av kamera i det jeg skal "fyre av", skal det ganske kraftige rystelser til for å ødelegge eksponeringen. Men slikt kan man ikke gardere seg i mot, men kun godta og prøve på nytt om man får sjansen til det. Det er ikke alltid tilfelle.

En annen ting som man også er prisgitt tilfeldighetene, er zoomingen. Regn eller annet "elementært" på yttersiden av frontruten kan få kamera til å gå bananas hva zooming angår. Ja til og med sola i spesielle vinkler, får fram de merkeligste reflekser man ellers nesten ikke kan se med det blotte øye.
I mitt tilfelle blir det derfor slettet nesten halvparten av bildene noen ganger. Men når man har muligheter for noe over 3000 bilder på en brikke, kan man tillate seg å sløse litt. Arbeidet blir når du kommer heim og får lastet alt inn på en bærbar harddisk. Men det er nå også da morroa begynner. Synes jeg. :D

Stativet jeg bruker er laget av en litt større slangeklemme, to skruer med mutter og skive, samt et strikk og en krok. Det hele dandert som et lite "stativ" som sees litt til høyre for toppen av rattbuen. Strikken og kroken for å holde kamera på sin plass.
Alt unntatt stikken og kroken ble lakkert svart, for å unngå refleks i frontruta. Og det viktigste av alt, jeg tar et bilde lettere og kjappere enn det å skifte gir. Å løfte høyre hånd må jeg jo gjøre uansett.

I dag ser det slik ut hos meg. Med både mobil, ryggekamera, minikamera/video, speilrefleks og GPS i nesten samme øye-høyde, og uten å måtte bevege hodet en millimeter. Og alt står fast . Ryggekamera bruker jeg også mange ganger som speil, da det har to linser. En av de er rettet rett bakover.
Selv mener jeg å ha den best mulige oversikt rundt min bil, - noe jeg også mener er en dyd av nødvendighet jo eldre man blir. Jeg prøver å være tidlig og godt forberedt på så mange eventualiteter som trafikken kan teste meg på. Og de blir ikke færre med tiden.
Bilde

Men igjen terper jeg på: Det er bilen i trafikken og dine medtrafikanter som er førsteprioritet. Alt det andre kommer i annen rekke.
Flemming
.
brukar

Gå til Data og Foto

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest