Reparasjon/ fornying av bobiltak

Her kan du legge inn gode råd og tips som du sitter inne med.

Reparasjon/ fornying av bobiltak

Innlegg Landstrykeren » 30 Jan 2015 19:33

I anledning av at jeg har en god, men "gammel" bobil (19 år) og fikk skader på tak og vegg under en EU kontroll for 2 år siden og helt uforskylt, vil jeg anbfale et ganske nytt, men allsidig produkt. Verkstedet som foretok EU kontrollen meldte seg konkurs like etterpå, og slapp unna egenandelen (dvs mva som forsikringsselskapet ikke var pliktig til å utbetale). Oppgjøret ble dermed noe amputert, slik at jeg valgte å ikke skifte takplate da prisen på sideplate med lakkering og arbeide spiste opp mesteparten av skadeoppgjøret.

Taket ble ikke nedklemt, men fikk merker etter en stålbjelke, slik at skaden ble mer av kosmetisk art. Jeg antar at skifte av takplaten ville kostet nesten like mye som sideplaten, (70 000 herav lakkering 16 000) så her har jeg vært på utkikk etter et annet alternativ som kunne bli billigere og like bra.

Ideen ble skapt under tv- titting på Discovey og Mythebusters - hvor de testet ut en to komponent spraylakk som heter Bedliners. Stoffet er velegnet for tetting og er motstandsdyktig mot slitasje og absorberer støt og slag.

Det blir bla brukt på militærkjøretøyer pga dens gode absorbasjonsegenskaper. Så dette vet jeg vil bli den optimale løsning for nytt tak, og som attpå til vil forsterke det. Taket er av sandwich konstruksjon og har fått noe svai på midten i årenes løp som samler opp en del regnvann. (En annen løsning kunne vært nedløp til ferskvannstanken med rensefilter! :lol: )

Taket vil jeg rette opp fra innsiden før stoffet sprayes på og som tørker i løpet av 5-10 sekunder under påføringen. Regner med at dette stoffet også er sterkt nok til å holde taket rett heretter. (Det er prøvd ut på isopor- plate uten at det syntes at en større bil kjørte over denne.)
Innhentet respons om behandling av taket med dette stoffet er foreløpig gode, sitat fra forespørsel: "Vi kan belegge taket på din bobil med Line-x og det vil bli en god og holdbar løsning for tetning. Det beste og billigste vil være at vi gjør dette i vårt anlegg.

Det er ikke mulig å utføre lakkeringen selv da det hele er en komplisert prosess; Man kan dessverre ikke selv påføre Line-X produktene da de skal varmes opp til ca 60 grader og trykkes gjennom en pistol med 170 bar. Det må et spesielt anlegg til for å utføre dette. (hentet fra: https://www.facebook.com/pages/Line-X-S ... 65?fref=ts )

http://www.line-x.no/

Hittil har innhentet informasjon kalkulert med en m2 pris på ca 770kr., et billig og sterkt tak som vil kunne konkurere med andre alternativer for renovering av taket.

Rådet er kanskje ikke så smått, men godt vil jeg tro?
Landstrykeren

Re: Reparasjon/ fornying av bobiltak

Innlegg Argon » 01 Feb 2015 16:53

Bra tipps..! Får vi også en tilbakemelding når du har fått påført stoffet/har et resultat ..... ? :notere:
ARGON
Just can`t wait to get on the road again
Brukerens avatar
Argon

Innlegg Landstrykeren » 01 Feb 2015 23:20

Ja, selvfølgelig Argon, skal jeg følge opp dette rådet også etter behandling. Men det vil bli i begynnelse av sesongstarten. Nå står bilen ute i snøhaugen og godt innpakket mot forkjølelse. Og snøen er fjernet fra taket, liker ikke å ha unødvendig mye vekt der oppe.
Landstrykeren

Innlegg Landstrykeren » 12 Mar 2015 09:53

Da er tiden kommet for en oppdatering av utberdring av bobiltaket med produktet Line-x. Som sagt er det få steder i norden som driver med denne type behandling ennå. I Sverige er det bare et sted, helt nord i Luleå, så jeg konsentrerte meg med å undersøke i Danmark og Norge, med henholdsvis 3 og 2 steder. I Taulov i Danmark fikk jeg tak i m2 pris for produktet, men er usikker på om momsen var iberegnet, sendte en forespørsel om det, men fikk ikke noe svar. Kinera i Porsgrunn gav meg imidlertid et anslag hva det hele ville koste. Med litt omtanke på rolige dager for firmaet og litt pruting ble vi enige om en fast pris.
CHEER
Anbefalingen jeg fikk var en litt røff påføring av Line-x med en tykkelse på 2-3mm, røff i den forstand en litt ujevn/ ru overflate. Et slikt belegg er meget motstandsdyktig og kan benyttes i feks gulv til hestehengere, behandling av murgulv, såsom garasjegulv da belegget også er motstandsdyktig mot piggdekk på biler - så dette sier litt om slitestyrke, og flexibiltet, og tetteevne har det også. 11ok

På min bil inngikk hele taket med hems, og alle oppstikk med flenser(skorstein/pipe, gjennomgang tv-antenne) ble overtrukket samt kantlister og flens/kant på takluken - alt ble til hel ved... så noen sjanse for lekkasjer finnes ikke mer.
Jeg prøvde å spenne opp taket innvendig før behandlingen, da det forekom å være et basseng med vann der oppe i monsuntiden, dette lykkes sånn halvveis. Det området hvor bassenget var størst lykkest jeg best med, men det gjenstår å teste det ut, men det ser rett og fint ut nå. Et annet poeng ved å bruke Line-x som er en hurtigtørkende polymere coating, er at det er støydempende og det gir også et tillegg som isolering.
Firmaet som jeg har brukt har mer enn nok å gjøre, og arbeidsmassen er økende, men det gav meg allikevel tillatelse til å drive litt reklame for dem ved å utrykke hvor tilfreds jeg er med produktet og den fine servicen de har gitt meg. Det kan anbefales til alle som måtte ha behov for å gjøre noe eksklusivt med sitt bobiltak!
wav
Landstrykeren

Innlegg larsen144 » 12 Mar 2015 17:58

Gratulerer, Landstrykeren!

Blir spennende å følge med på dette. Har krympet meg nedi Europa under kraftige haglebyger. Mye som kan slite på et stakkars tak.
Brukerens avatar
larsen144

Innlegg Landstrykeren » 12 Mar 2015 19:50

Takk for det Larsen!
Det er ved slikt vær Line-X gjør nytte for seg, og bråket blir vel noe mindre? Skal bli interessant å forske på dette, og vil nok gi små tilbakemeldinger! Du er vel i varmere støk og nyter finværet som kommer etter haglbygene... kos deg der nede! _:
Landstrykeren

Innlegg Argon » 23 Mar 2015 20:30

Kjekt med tilbakemelding, og spesielt god info for den som har behov for å fikse bobiltaket. Dette var jo så solid at det neste virket som overkill, men det er jo med på kjøpet og da så...! Det beste må jo være godt nok. Håper bruken etter hvert viser seg å være minst like bra......... :klapp:
ARGON
Just can`t wait to get on the road again
Brukerens avatar
Argon

Innlegg Sydvesten » 24 Mar 2015 09:13

Har du noen bildet av hvordan taket blir seende ut ?
Knaus Sun Traveller 800DG
Bilde
Brukerens avatar
Sydvesten

Innlegg Landstrykeren » 24 Mar 2015 20:33

Bobiltaket ferdig behandlet med Line-x 001.jpg

Bobiltaket ferdig behandlet med Line-x 002.jpg

Bobiltaket ferdig behandlet med Line-x 003.jpg

Ja, her er bilder av taket, endelig fått til å legge ved bilder, men det var veldig knotete :roll: Måtte ha hjelp til å krympe de.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.
Landstrykeren

Innlegg Landstrykeren » 24 Mar 2015 21:05

Her kommer et bildet av taket tatt gjennom takluken, det ble siste bilde da kameraet var tomt for strøm.
Bobiltaket ferdig behandlet med Line-x 004.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.
Landstrykeren

Neste

Gå til Små men gode råd.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest