Sikkerhetsutstyr mot innbrudd i bobil

Her kan du legge inn gode råd og tips som du sitter inne med.

Sikkerhetsutstyr mot innbrudd i bobil

Innlegg Landstrykeren » 15 Des 2016 16:16

Åpner ny tråd her til gode forslag om sikkerhetsutstyr - alarmer og den slags er det nok allerede mange som har. Alarmer har den bakdelen at i de aller fleste tilfellene er det en selv som utløser denne! Og slikt utstyr kan også plutselig slutte å virke, det skal bare litt irr til før en har en dårlig kontakt, og det skjer gjerne på vinterhalvåret når rullehytta står mer eller mindre inaktiv. 11ok

God sikring av førerhusdører er et forslag som de fleste kjenner til. Enten egen lås som bare kan låses/låses opp på innsiden, eller sammentjoring av begge bildørene dersom man har innvendige håndtak med åpning gjennom. Det er effektiv beskyttelse mot innbrudd, tyver vil helst unngå bråk for ikke selv å bli oppdaget. Så innbrudd gjennom knusing av ruter skjer vel helst bare der hvor man er sikre på at bilen er forlatt og folketom? :evil:

Hva om inntrengning allikevel skulle skje? Et effektivt forsvarsmiddel kan være en boks med forsvarsspray, jeg har lenge hatt en slik for hånden og fås kjøpt hos Chlas Ohlson. Hårspray er visst også nevnt, men hvor effektivt det er vet jeg ikke. :roll:

Jeg har alltid trodd at en lommelykt var en lommelykt, og et hjelpemiddel for å finne frem i mørke, og ikke et forsvarsmiddel - helt til jeg leste om denne militærlommelykten "Flashlight Q250" og den er omtalt slik:

Flashlight Q250 er den mest populære lommelykten i i Amerika fordi strobe-modusen uskadeliggjør angriperen raskt og lydløst. Denne måten å uskadeliggjøre forbrytere på er tillatt av politiet og er svært effektiv.

Kan du huske en gang noen tok et bilde av deg om natten? Da vet du også at du ble desorientert av lyset og at du til og med så flekker foran øynene. Hold fast ved denne tanken et øyeblikk ... og tenk så på at Flashlight Q250 har mer enn 100x så stor effektivitet og lysskarphet. Dette gjør at en raner, forbryter eller annen kjeltring ikke ser noe som helst på flere minutter! :lol:

Denne er jo ikke bare en passiv gjenstand, men kan brukes både i skog om mark.

http://www.flashlightq250.com/no/newsne ... 50-no2.php
m-
Landstrykeren

Re: Sikkerhetsutstyr mot innbrudd i bobil

Innlegg kompis » 15 Des 2016 19:47

Har sett på lykta, men høres det for godt ut til å være sant????? 30 minutter å handle på, fullpris 200 euro men alle kan kjøpe 1 til 50 eller kjøp 5 og få 5 for 250 euro.
Har ikke holdt i lykta, så ikke vet jeg, men den er ikke alene på det store markedet.
Så litt mot overskriften, har utvendig 2 stk NX5 nesten ikke brukt, for mye mennesker og dyr,vire mellom dørene festet i dørlommefestet, fester en rundstokk på tvers i døra om natta.
Alt er vel bare for at det skal lage bråk så kona våkner og vekker meg. Med de solide plastikkvinduene/taklukene med plasthasper så har vel ingen problemer med å komme inn i mange bobiler
kompis

Innlegg Argon » 15 Des 2016 20:33

Det er vel i hovedsak innbrudd i bobilen mens man sover som man er mest redd for. :notere:
Jeg har vel den enkleste alarmen, og billigste, - vil jeg tro. Ved begge dører har jeg montert en veskealarm
kjøpt hos Clas O. Fra denne har jeg en liten senestump som hektes inn på en krok på døra om natta. Åpnes
døra trekkes det ut en splint på alarmen, og denne er det ingen som rekker å få på plass i en fart for å stoppe
alarmen. De gir en "helvetes" lyd, og er enkel å kontrollere om de virker. flir
I tillegg har jeg en slik spray, denne også kjøpt hos Clas O. Den henger rett over senga og er rask å få tak på !!! 11ok
Nå til mørketiden har jeg anskaffet meg en liten kraftig lykt "Led Lenser". Ca.10 cm lang og med friske batteri
gir den et veldig kraftig lys. Står til og med advarsel om ikke å lyse i øynene ...! Tror noen som kommer inn fra mørket
og får en "dæssj" i ansiktet fra denne vil måtte vente en stund før synet normaliserte seg....... :roll
Men ellers har jeg aldri følt meg usikker, spesielt så lenge vi turer i Norge og Sverige. For å finne et nattkvarter kjører vi
alltid bort fra hovedveien og gjerne inn på en liten bygdavei..... eller vi overnatter sammen med andre :notere:
ARGON
Just can`t wait to get on the road again
Brukerens avatar
Argon

Innlegg Landstrykeren » 15 Des 2016 21:11

Vel... poenget var lykta, men pris er jo også interessant. Vet ikke hvor godt dette tilbudet på lykta er, men ebay har samme lykta for vel 6 hundringser - http://www.ebay.com/bhp/military-flashlight - her kan man jo velge rimeligere alternativer.
Landstrykeren

Innlegg Landstrykeren » 15 Des 2016 21:43

Argon skrev:Nå til mørketiden har jeg anskaffet meg en liten kraftig lykt "Led Lenser". Ca.10 cm lang og med friske batteri
gir den et veldig kraftig lys. Står til og med advarsel om ikke å lyse i øynene ...! Tror noen som kommer inn fra mørket
og får en "dæssj" i ansiktet fra denne vil måtte vente en stund før synet normaliserte seg....... :roll
Men ellers har jeg aldri følt meg usikker, spesielt så lenge vi turer i Norge og Sverige. For å finne et nattkvarter kjører vi
alltid bort fra hovedveien og gjerne inn på en liten bygdavei..... eller vi overnatter sammen med andre :notere:

Tror nok at denne lykten gir nok skarpe lysblink til å sette ut de aller fleste Argon. Og en slik veskenapperalarm holder som varsling, men skal jeg opp om natten og glemmer denne kan det hende at det blir meg som blir satt ut og ikke tyven! :lol:
Landstrykeren

Innlegg steinar » 15 Des 2016 22:34

Ja den lykta så ganske grei ut. Kanskje en god ide i tillegg til det vi allerede har. Utelys kommer på når noen beveger seg nær bilen så de får i allefall godt arbeidslys. Tusler de for lenge rundt bilen går en innvendig alarm og en rød lampe begynenr å blinke ved senga. Har vurdert spary hvis noen likevel skulle komme inn. Men den skal behandles med varsomhet inne da en salv kan bli offer for gassen. Har en bryter rett over hodet som gir fullt lys i hele bilen og er lett å komme til. I tillegg har jeg bikkja som oftest ligger i førersetet om natta. Den gir lyd så snart den hører noe på utsiden. Vi føler oss veldig trygge når vi overnatter men vi prøver å tenke litt før vi parkerer. Men som sagt lykta kunne vert et greit supplement til sikkerheten.
Steinar
steinar

Innlegg kompis » 16 Des 2016 18:20

Kunne kjøpe løkta med 75 % rabatt i går til 50 euro. I dag er tilbudet 50% rabatt til 50 euro.
Mener ikke noe om produktet, men måten det fremstilles på.
kompis

Innlegg steinar » 16 Des 2016 20:25

kompis skrev:Kunne kjøpe løkta med 75 % rabatt i går til 50 euro. I dag er tilbudet 50% rabatt til 50 euro.

Her er det tydeligvis noen som skor seg.
Tipper prisen er kunstig høy.
Steinar
steinar

Innlegg Landstrykeren » 16 Des 2016 21:53

steinar skrev:
kompis skrev:Kunne kjøpe løkta med 75 % rabatt i går til 50 euro. I dag er tilbudet 50% rabatt til 50 euro.

Her er det tydeligvis noen som skor seg.
Tipper prisen er kunstig høy.

Muligheten for at prisen er kunstig høy er nok veldig stor, kanskje de driver med en utvidet "black friday"? Jeg har nettopp bestilt direkte fra Kina og det ble en bedre lykt, billigere ble den nok ikke, men bedre batteri medfølger, jeg bestilte denne for å bygge opp hodeputen litt! :notere:

http://www.lightinthebox.com/no/led-lom ... 74096.html

Når dette er kunngjort er det en ting til jeg vil nevne, og det er disse batteriene som følger med lyktene, de er jo utrolig mye bedre enn 3 AAA batterier, men jeg ville lese meg opp på disse, og her er det jeg fant ut:

18650 batterier er sikkert ganske nytt for de fleste, så her er litt info om "De beste batterier i verden".

De fleste kjenner de helt vanlige AA, AAA, C og D batterier. Problemet med disse batterier er bare, at de ikke kan avgi nok strøm og ikke har serlig stor kapasitet i forhold til vekt/størrelsen. Det er her 18650 batteriet kommer til sin rett.

1 stk. 18650 batteri kan faktisk ha så stor kapasitet som 13,32 watt timer. De absolutt beste oppladbare AA batterier er på ca. 3 watt timer.

Med litt hoderegning, kan man lett regne ut, at 1 bra 18650 batteri svarer til over 4 av de beste AA batterier + at der er en STOR fordel mht. vekt.

BRA / DÅRLIGE 18650 batterier.

Hold deg langt vekk fra batterier der hedder noget med UltraFire, TangsFire, SingFire, BestFire, UniqueFire, KinFire, FandyFire, TrustFire, GTL eller ikke har noget navn. Disse batterierne er alt for ofte av dårlig eller ekstrem dårlig kvalitet (60-70% er kopi-batterier), og kan sjeldent brukes til annet enn lykter med veldig lav ytelse!

Bra merker (Li-Ion generelt): Panasonic/SANYO, Samsung, SONY, LG, KeepPower, MNKE, Brillipower, King Kong, VapPower, Soshine, AW, Efest, EnerPower + alle de store produsenter av LED-lykter, da de alle bruker battericeller fra de ovenstående produsenter.

Der finnes ikke 18650 batterier på 4000, 5000 eller 6000 mAh. Dette er bare tull, og disse batterier kan faktisk vere direkte farlige, da de i verste fall kan eksplodere! I beste fall, får du et dårligt batteri, med dårlig kapasitet og yteevne.

3600 mAh er den største kapasitet som 18650 batterier kan ha i dag. (Panasonic/SANYO), men de fleste går til EL-bilindustrien. 3500 mAh 18650 batterier fra LG, Panasonic/SANYO er noe av det beste man får tak i.

Vil du ha det beste 3500 mAh 18650 batteri med PCB, så er det Keeppower det beste valget! 10 ampere med PCB er ekstremt mye!

Herunder er der en sammenligning med et Panasonic batteri på 3400 mAh og et Ultrafire på "5000" mAh.

http://www.lyktemannen.no/products/litt ... batterier/
Landstrykeren

Innlegg Landstrykeren » 16 Des 2016 22:13

Vel, jeg mente dette ble en billigere lykt, stor forskjell på 120 kr og 50 euro?
Landstrykeren

Neste

Gå til Små men gode råd.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest